Elektronisch getuigschrift van arbeidsongeschiktheid

Voor een correcte ziekte-aangifte moet je tijdig een ingevuld getuigschrift van arbeidsongeschiktheid (ook ‘vertrouwelijke’ genoemd) bezorgen aan je ziekenfonds. Wist je dat je huisarts je arbeidsongeschiktheidsattest elektronisch kan bezorgen aan je ziekenfonds? Dit is mogelijk via de toepassing van het eGAO (elektronisch getuigschrift van arbeidsongeschiktheid). Door de elektronische verzending kan alles eenvoudiger, sneller en efficiënter verlopen.

Wat zijn de voordelen?

  • Geen papierwerk: je hoeft geen documenten fysiek te bezorgen of op te sturen.
  • Geen vergeten aanvragen: je kan je ziekte-aangifte niet vergeten of verliezen.
  • Snellere verwerking: je ziekenfonds kan direct aan de slag met je ziekte-aangifte.

Hoe werkt het?

  • Je raadpleegt je huisarts.
  • De huisarts stelt het eGAO op en verstuurt het elektronisch naar je ziekenfonds.
  • Je ontvangt een verzendbewijs (op papier of via de eBox). Dit moet je bewaren.
  • De mutualiteit verwerkt je aanvraag op basis van het eGAO.

Wanneer kan je hiervoor kiezen?

  • Bij arbeidsongeschiktheid vanaf 14 dagen of
  • Bij een verlenging van je arbeidsongeschiktheid.
    Let op! Duurt je arbeidsongeschiktheid minder dan 14 dagen, dan dien je nog steeds een papieren getuigschrift van arbeidsongeschiktheid of ‘vertrouwelijke’ in te dienen bij je ziekenfonds. Doe steeds een aangifte!

Vraag je huisarts ernaar!

 

Opgelet wijziging! Vanaf 1 januari 2026 wordt een bedrijfsvoorheffing van 11,11% ingehouden op de uitkeringen tijdens de invaliditeit, ook voor mensen in een progressieve tewerkstelling.

Vragen of meer info gewenst? 

Neem contact met ons op en we helpen je op weg!